arrow

Koncepce ateliéru sochařství II

Akademie výtvarných umění
Praha
2016

SOCHAŘSKÉ VYTRŽENÍ

OPOJNÉ BLAHO
opojné blaho nás vždycky zahřeje
když kýbl sádry se do formy vyleje
opojné blaho se zjeví nezbytně
když hlína sochaři útěchu poskytne
opojné blaho nás zahřát dovede
když náklaďák s kamením do dílny přijede
žár blaha, komplex stvořitele
když narodí se z krávy tele

VĚTŠÍ SÍLA
větší síla je vytvářet prostory
posunout věcí
nazvat to Bez názvu a odjet na hory
větší síla je vytvářet vesmíry
sochařství snadno tě vytáhne ze škvíry

SOCHA BEZ HMOTY
myšlenka sama se do mozku zaboří
email a photoshop svou práci udělá

NIT KOMUNIKACE
my čtyři v objetí dnem i nocí
držíme si od těla tyto věci:
ustrnutí v tématu, zahlcení prací
trapnou manýru a blbé kecy

ŘEV VĚCÍ

ADAM
Adam je oživlá socha
jsme děti hlíny a ducha

CESTA K TVOŘENÍ
sochařství je cestou ke sdělení
skrze tvary, materiály a broušení
báseň je též prostředek tvoření
bez polystyrenu nedojdeš prozření

SLOGAN
není hmatu bez laminátu
není čichu bez masky v tichu
není zraku v oblaku prachu
není chuti bez kafe Nescafe
dopřej sluchu brusek hluku

INSTALACE
instalaci má ve skříni každý
dnes, zítra a navždy
zub času špachtli nahlodá
součástí konceptu je i náhoda

OBJEKT
jak se chová objekt v rukou dítěte
ochutná ho, počůrá a zmizí ve světě

objekt ti z mysli nikdy nezmizí
útočí ze všech stran a pak tě porazí

TĚLO
tělo je pro někoho samostatný obor
genderový pohled změní ti obzor
matky a otcové jedou do hor

tělo je prostředek, nástroj a dílo
někomu se to v jedno slilo

ČLOVĚK A SOCHA
socha je člověk a žijí spolu
společně kráčí nahoru dolu

socha je těžká, lehká, velká, malá
měřítko člověka vždy v sobě skrývá

sochař je zloděj prostoru
člověk – divák se proti němu těžko brání
žula mu skýtá oporu
buď leží dole nebo na ní

psychoanalytik musí zelenat závistí
když sochař se v mysli hrabě jak v listí

socha v podstatě s člověkem splývá
ať jí seká nebo odlévá

dobrou sochu ke zdi neotočíš
můžeš s ní točit do všech stran
a zdáli slyšíš jen krákání malířských vran

dobrou sochu ke zdi neotočíš
vždycky ti nastaví novou tvář
po práci sobě vajíčka vař

KOŘENY
Myslbeku, Myslbeku,
jsme v tvém vleku, Myslbeku.
Šturso, Šturso, Šturso,
Někdy stačí torzo.

AKADEMIE
s modelkou na točně je vždycky kříž
noha odumírá
špatně ji nahodíš, špatně spíš
proporce nesedí, trpaslík zírá

s modelkou na klíně noha odumírá
proporce nesedí, trpaslík zírá.

JINÉ HORIZONTY
za doly za hory
egyptské figury
kde se pasou

RADY MATEK A OTCŮ

Když brousíš, pozoruj odlétávající jiskry.

Pilu seřizuj vždy před zahájením práce.

Stůj na pevné podložce.

Mysli na to, co děláš.

Nepřeceňuj své síly.

Nezapomínej na slabé ženy a slabé muže.

Hlídej si tvar.

Hlídej si tvář.

Když sekáš do kamene, ubírej.

Modeluješ-li, přidávej.

Odléváš-li, separuj.

Nemodeluj pod svícnem, bývá tam tma.

Ochraňuj ochranné prostředky.

Udržuj odstup od toho, co děláš.

Co nenakreslíš, to nevymodeluješ.

Co vymodeluješ, asi nenakreslíš.

Zkus občas něco vymyslet.

Nikdy nezavírej oči.

Buď sochařem nebo sochařkou.

Mluv s ní (s ním).

Nepodceňuj sílu.

Choď do kina.

Pravidelně zalévej hlínu.

Cti otce a matky.